Ovaj slogan nedvosmisleno ukazuje na opasnost od leda i snijega i upućuje na osnovno pravilo vožnje na snijegu „VOZITE SPORO“. Kao instruktor osjećam obavezu da se na ovaj način osvrnem na rizike vožnje na snijegu, da vam dam par uputa za sigurniju vožnju i da ukažem na česte greške.
Pao je prvi snijeg, a Upravo s njim dolaze i najveći problemi u saobraćaju. GUBIMO KONTROLU – ŠTA SE DEŠAVA?
Za sigurnu vožnju i stabilnost vozila najznačajniji je faktor prianjanja, koji je uslovljen trenjem između guma i podloge i izražava se od 0 do 1. Na suhom asfaltu ovaj faktor je najveći i iznosi 0,80 do 0,85. Na kiši je oko 0,45 do 0,50, a na snijegu i zaleđenoj cesti svega 0,05 do 0,10. Kada vozilo proklizi, faktor prianjanja je 0, što znači da smo na snijegu stalno na granici da dođemo do te nule, a ime i izgubimo kontrolu nad vozilo.
ŠTA UČINITI ? Prije svega jako je važno pripremiti vozilo za zimske uslove (gume, rashladna tečnost..), ali to nije tema ovog teksta. Također, pripremiti vozilo i ne biti lijen temeljito ga očistiti od snijega, jer pored ledene ceste ne treba nam još i loša preglednost. Sada kada već naš ljubimac „upali“, evo nekoliko savjeta za sigurnu vožnju:
- KRETANJE – Veoma često nastupi proklizavanje, posebno ako se nađemo na uzbrdici. Ne treba se plašiti. Kod kretanja iz mjesta vrlo je važno nježno otpuštati kvačilo i lagano dodavati gas, a ponekad pomaže trik kretanja DRUGOM brzinom, jer s tako smanjuje obrtni moment, odnosno sila zbog koje dolazi do proklizavanja.
- PROMJENA BRZINE – Na zaleđenoj cesti preporučljivo je mijenjati brzinu ranije nego inače, odmah nakon kretanja u drugu, ubrzo u treću... ne postizati maksimalna ubrzanja, tako smanjujemo proklizavanje.
- VOŽNJA – Vožnju prilagoditi uslovima. Voziti sporo ili bolje reći defanzivno. To ne znači konstantno voziti u nižem stepenu prenosa, PRVOM ili DRUGOM brzinom. To zavisi od saobraćajnice na kojoj vozimo. Ako uslovi dozvoljavaju preporučljivo je voziti u većoj brzini na manjem broju obrtaja, jer tako najbolje koristimo kočenje motora, a sprječavamo proklizavanje zbog ubrzanja. Naravno voziti, kako rekoh, DEFANZIVNO – a to znači unaprijed predvidjeti gdje možemo očekivati opasne situacije, te na vrijeme poduzeti potrebne preventivne radnje. Važno je pažljivo pratiti situaciju na cesti, ali i neposredno uz cestu i tako nastojati izbjeći sve situacije koje bi mogle dovesti do potrebe naglog kočenja, ubrzanja ili skretanja sa zamišljenog pravca kretanja. Ovo posebno važi za vožnju u kolonama. Odstojanje mora biti veće nego uobičajeno. Ne zaboravite da je zaustavni put vozila u uvjetima poledice i do deset puta veći od onog pri vožnji u uvjetima suhe ceste. Potrebno je na vrijeme signalizirati ostalim učesnicima u saobraćaju vaše namjere (promjena trake, skretanje...) kako bi im omogućili da i oni na vrijeme adekvatno reaguju.
- KOČENJE – Ako se držimo ranije navedenih savjeta, potreba za kočenjem će biti svedena na minimum. Dakle maksimalno koristiti kočenje motorom, postepenim prebacivanjem u manju brzinu (stepen prenosa) i smanjenjem obrtaja, ali ne toliko da nam se desi da vozio proklizi. Ali kada već moramo kočiti, problem proklizavanja rješavamo na način da kočnicu pritisnemo lagano, a po potrebi i u prekidima tako da oponašamo ABS.
- SKRETANJE - Osim vještine rukovanja kvačilom, gasom i mjenjačem od velike važnosti je ispravno rukovanje volanom. Svi pokreti volanom moraju biti nježni, postupni i pravovremeni. Naglo zakretanje volana nije dopušteno, jer se na taj način vozilo može destabilizirati, zanijeti i to na takav način da ga vozač nije u stanju više zaustaviti, niti njime upravljati. Gradska skretanja u bočne ulice morat ćete ponekad napraviti zbog izuzetno skliske podloge doslovno puževom brzinom, a na cesti krivine treba savladati dva do tri puta (ili više) nižom brzinom nego na suhom. Izmjene voznih traka treba izvesti sa što manjim zakretanjem volana, jer velika količina snijega može zablokirati i zanijeti vozilo.
I na kraju...Kako krenuti, voziti i kočiti po snijegu, ledu i mokroj podlozi, vozačke su vještine koje se ne uče u autoškoli, već se mogu steći samo praktičkim vježbanjem. Vožnja po debelom snijegu, zamrznutim cestama i pravoj gustoj snježnoj mećavi, problemi s kretanjem, upravljanjem, te zaustavljanjem po izuzetno skliskoj cesti, sve su to uvjeti na koje se polaznici autoškole samo teoretski i tek površno upoznaju.
Većini vozača s tek položenim vozačkim ispitom, ali i onim sa dužim vozačkim stažem, ali s nedovoljno iskustva, nedostaje najvažnije, praktično iskustvo vožnje po snijegu i ledu, a koje nažalost sami moraju steći u svakodnevnom prometu s velikim rizikom od prometne nezgode. Ipak bez straha...DEFANZIVNO = SIGURNO = PAMETNO SRETNO
0 komentara